سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی سواد(؟)

 

شاید کمتر کسی باشد که مناظره دکتر احمدی نژاد با حجه الاسلام کروبی را ندیده باشد. در قسمتی از آن مناظره آقای کروبی با نشان دادن عکسی از اجلاس کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس – که ایران به عنوان عضو ناظر در آن شرکت کرده بود- اظهار داشت که در سالن اجلاس نوشته شده "دولت های خلیج عربی" .به این ترتیب آقای کروبی با استفاده از همین سوژه خواست دوباره آقای احمدی نژاد را به باد انتقاد بگیرد .اما دکتر احمدی نژاد هم در جواب حجه الاسلام کروبی  ترجمه صحیح عبارت نوشته شده در سالن که عبارت "دولت های عربی خلیج " است را بیان کرد . از این پس مردم آفای کروبی را با لقب جدید می شناختند " شیخ بی سواد"

همانطور که می دانید همه طلابی که به تحصیل در حوزه علمیه مشغول هستند جند سال اول را به فراگیری زبان عربی می پردازند تا اینکه به آن زبان مسلط شوند .زیرا دوستان طلبه برای مطالعه منابع فقهی باید به عربی مسلط باشند

حال سوال اینجاست که حجه الاسلام کروبی که شخصی معمم هستند و آشنایی نسبتا زیادی با زبان قرآن دارد چطور مبحث بسیار ساده صفت و مضاف الیه که مربوط به دوره دبیرستان است را نمی دانند ؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. آفای کروبی حنما با این مبحث از زبان عربی آشنایی دارند اما به دو دلیل این موضوع را مطرح کردند:1. احتمال می دادند که دکتر احمدی نژاد جوابی برای این سوال نداشته باشند و با این کار رای همان سوژه ای در بالا به آن اشاره شد را بدست آورند 2. فداکاری در راه اصلاحات؟!

موضوع این مقاله درباره همین دلیل دوم است.

مهرماه بود که آقای کروبی کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام کرد آقای کروبی در ابتدا فکر می کرد که می تواند رقیب سرسختی برای آقای احمدی نژاد باشد و رای نسبتا خوبی در انتخابات کسب کند. البته شاید در ابتدا واقعا همین طور بود .آقای کروبی در سفر های استانی خود با استقبال خوبی(با توجه با فاصله زمانی تا انتخابات) رو به رو می شد . اما پس از این که آقای خاتمی و آقای موسوی اعلام کاندیداتوری کردند محبوبیت آقای کروبی به شدت کاهش یافت تا جایی که می خواست از شرکت در انتخابات انصراف دهد اما به توصیه اصلاح طلبان و حجه الاسلام هاشمی رفسنجانی از این کار صرف نظر کرد. این مرحله به بعد حضور آقای کروبی در انتخابات حالت دیگری به خود گرفت. در حقیقت از این پس آقای کروبی نقش قربانی را برای جریان اصلاحات بازی می کردمثلا در مورد همین ماجرا خلیج فارس اگر آقای موسوی این موضوع را در مناطره مطرح می کرد و این جواب را می شنید حداقل یک میلیون رای از دست می داد و این برای اصلاحات گران تمام می شد. اما آقای کروبی خود را شکست خورده انتخابات می دانست و دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت.بنابرین به خود جرات داد تا این ریسک بزرگ را بکند .غافل از آن که این مسئله در کنار افشا شدن فسادهای او در بنیاد شهید و مجلس باعث شد تا در انتخابات شکست مفتضحانه ای بخورد.طبق نطر سنجی های صدا و سیما و بسیج که در سراسر کشور انجام شده بود آقای کروبی باید 6 درصد کل آرای را کسب می کرد در صورتی که آرایی که ایشان در انتخابات کسب کردند کمتر از یک درصد بود.